Nieuw begin na vijftig jaar
Na vijftig jaar breekt een nieuwe periode aan voor De Zilvermeeuw in Egmond aan Zee. Het familiebedrijf is jarig en viert dat met een nieuw paviljoen dat perfect uitgerust is voor het Egmond van de 21e eeuw. ‘De dynamiek is veranderd.’
Egmond aan Zee is in de afgelopen jaren veranderd van hotspot in de zomer, maar rustig in de winter, in een badplaats die het hele jaar door bruist. Er zijn volop hotels en andere overnachtingmogelijkheden bijgebouwd, de winkels zijn iedere zondag open en de strandhoreca is in hoog tempo meegegroeid met die veranderingen. Ook het familiebedrijf strandpaviljoen De Zilvermeeuw was na vijftig jaar toe aan een volgende stap: het was tijd om het hele jaar te openen met een nieuw pand. Eigenaresse Corine Heinis is blij met die ontwikkeling en gelooft dat zij en haar partner Raymond Heinis er veel plezier van zullen hebben. ‘Een van de belangrijkste redenen om aan een jaarrondpaviljoen te beginnen was dat je personeel dan meer te bieden hebt. Niet iedere werknemer zit erop te wachten om in de zomer meer te werken en in de winter rustig aan te doen. Nu kunnen we goede mensen vast houden en krijgen we meer stabiliteit. Uiteraard moet je in de zomer altijd met een flexibele schil werken, maar vanuit een goede basis is dat veel eenvoudiger en gaat de kwaliteit van onze service nog wat omhoog.’
Veranderde dynamiek
Het nieuwe paviljoen is niet alleen jaarrond, maar ook een upgrade vergeleken met de uitstraling van het oude paviljoen. ‘De uitstraling is weer een beetje verbeterd, vertelt Heinis. ‘Dat past ook bij de nieuwe badgasten die hier de afgelopen jaren zijn gekomen. De hotels en de vakantieparken zijn allemaal uitgebreid en Egmond aan Zee trekt naast de gezinnen die hier van oudsher al komen steeds meer andere doelgroepen uit binnen- en buitenland. De dynamiek is veranderd nu de winkels ook op zondag open zijn. Egmond aan Zee bruist. Daarom was er ruimte om het aantal zitplaatsen uit te breiden met het nieuwe paviljoen. We hebben ook de keuken groter gemaakt en willen de kaart een beetje in lijn brengen met de nieuwe uitstraling van het paviljoen. Eerst was het vooral plateservice en daar wilden we meer variatie in aanbrengen. De lage drempel blijft, maar de kaart wordt iets uitgebreider. En de vaste gasten weten ons vast ook weer te vinden. We zijn dezelfde ondernemers, met dezelfde gastvrijheid die ze altijd al waardeerden.’
Automatische piloot
Het nieuwe paviljoen maakt De Zilvermeeuw ook weer aantrekkelijker voor nieuwe doelgroepen. ‘Doordat we binnen veel meer ruimte hebben is het ook mogelijk om meer bruiloften en grote feesten aan te nemen. Dat is een segment dat we in het oude paviljoen wat lastiger konden bedienen. En er is volop vraag naar, dus we verwachten daar veel leuke gasten voor.’ Spannende dagen dus, op de vijftigste verjaardag van De Zilvermeeuw. Maar Heinis kan niet wachten tot de zomer begint. ‘We hebben ontzettend veel zin in het seizoen en in alle veranderingen. Er gebeurt veel, dus de automatische piloot gaat er bij ons ook weer vanaf. Het is weer volop ondernemen en beleven. Dat is toch de leukste kant van ons vak!’