Vertrouwd en vernieuwd
Claudia Verploeg staat aan de vooravond van een nieuw avontuur. Dit seizoen is zij na jaren in de horeca te hebben gewerkt voor het eerst ondernemer samen met haar partner Ivo van Mulken. ‘We willen het ouderwetse strandgevoel hier nog verder versterken.’
Na jaren in de horeca te hebben gewerkt kwam de kans opeens voorbij. Uitbater Frank Dhaenens was op zoek naar een koppel om zijn bedrijf over te nemen. Hij kwam al snel terecht bij Van Mulken en Verploeg. ‘Dat was natuurlijk een gouden kans’, vertelt Verploeg. ‘Zo vaak krijg je niet de kans om als ondernemer voor jezelf te beginnen op een plek die je goed kent. We hapten dus direct toe.’
Het was direct een goed moment om de exploitatie volledig over een ander boeg te gooien. Cadzand-Bad was klaar voor een nieuw en groter paviljoen. ‘Dat is eigenlijk de tweede grote verandering voor ons. De nieuwbouw is een stuk groter en dat vraagt weer veel van het organiseren voor en achter de schermen. Sowieso wordt Cadzand het hele jaar door steeds vaker bezocht door toeristen uit Nederland, maar ook uit Duitsland en België. Die hebben we met ons nieuwe paviljoen veel te bieden. We verwachten dan ook dat ze de weg naar ons wel weten te vinden.
Vertrouwde partners
Met een nieuw pand, trek je ook al snel een nieuwe publiek. Heel mooi, maar Verploeg en haar partner zijn ook vast van plan de oude vaste gasten weer op de vertouwde manier te ontvangen. ‘We passen onze menukaart expres niet teveel aan. Het oude paviljoen ging in 2014 al plat, dus het heeft allemaal wel enige tijd geduurd. We zijn al best een tijd dicht geweest en willen er graag voor zorgen dat de vaste gasten weer hun vertrouwde plekje terug weten te vinden. Het leuke is ook dat interieurbouwer Meuviro die de “oude” Piraat in heeft gericht zich ook weer over de nieuwe inrichting heeft ontfermd. Daardoor hebben we een volstrekt nieuwe stijl, maar wel met dezelfde partners, waardoor het gevoel direct goed is. Daarnaast denken we ook een nieuw publiek aan te spreken doordat alles net weer even moderner is. De buitenkant van het gebouw is ontworpen door de architecten van Arcas uit Knokke en Meerkerk Houtbouw heeft het uiteindelijk gebouwd. Er hebben echt vertrouwde partijen aan meegewerkt waardoor onze nieuwe aanpak wordt gecombineerd met het bekende gevoel van De Piraat.’
Groei
De trend bij de paviljoens langs de Nederlandse kust is dat ze almaar groter en luxer worden. De Piraat is buiten gegroeid van 182 zitplaatsen waar het er in het oude paviljoen 100 waren. Binnen is nu plek voor 82 personen, waar eerst maar 60 gasten konden zitten. ‘Uiteraard is ook de keuken een stuk groter geworden. Met de eisen die de grotere aantallen aan de capaciteit stelt, moest dat ook wel. Met de nieuwbouw is eigenlijk het hele paviljoen een schaal groter geworden.’ Maar groter en luxer betekent niet hoogdrempeliger wat Verploeg betreft. ‘We willen gewoon het ouderwetse strandgevoel bieden waarbij iedereen zich op zijn gemak voelt.’