Californië in Kijkduin

Hudson Bar & Kitchen heeft al tien vestigingen in het binnenland. Maar mede-eigenaar  en oprichter Marc de Gier en zijn compagnons lonkte altijd al naar een Hudson op het strand. ‘Het geeft een heerlijke vibe om op het strand te mogen ondernemen.’

Kijkduin is niet de grootste badplaats van Nederland. En ook niet de drukste. Toch bedacht ondernemer Marc de Gier dat er ruimte was voor een paviljoen met international allure. Een gelukkige keuze. En dat is geen wonder, want De Gier woont in de buurt en kent dit stuk kust als geen ander. ‘Er zat al een Hudson Bar & Kitchen aan de boulevard, dus ik weet wel een beetje wat de gasten hier zoeken. Maar we wilden aan het strand wel iets anders doen dan in onze vestigingen van Hudson Bar & Kitchen elders in het land. Hudson Beach is echt een eigen concept.’

Beachfood

De verschillen tussen de concepten zitten zowel in het concept als in de kaart. ‘De bestaande Hudsons hebben een donkere, wat industriële uitstraling. Echt het New York-gevoel. In Hudson Beach wilden we juist een lichte Californische uitstraling van beach, sun and fun. Daarnaast hebben we de kaart net even anders opgezet. Onze gasten kunnen de hele dag door kleine hapjes bestellen. Om te delen, als voorgerecht, als snack of gewoon om te combineren tot een volledige maaltijd. Beachfood in plaats van streetfood noemen we dat. Het gaat dan om klassiekers in een modern jasje. Bijvoorbeeld garnalen in cornflakes met honing en Szechuan saus en Japanse krokante kip in sesamsaus en bosui. Als hoofdgerechten staat een aantal hoofdgerechten op de kaart die we bij de andere Hudsons ook voeren. Dat maakt het een heel flexibele kaart. Gasten kunnen zelf beslissen of ze kleine hapjes combineren tot maaltijd of dat ze echt een aantal gangen willen dineren. En dat werkt heel prettig. Het was spannend omdat veel bedrijven in Kijkduin een klassieke kaart voeren. Wij wilden het net even anders doen en echt restaurant op het strand zijn, dus we zijn we erg blij met de reacties.’

Ondernemerschap en events

Ondernemen op het strand is een kunst apart. Ook als je al tien restaurants in het binnenland hebt. ‘Ik ben heel blij dat ik  compagnons voor Hudson Beach heb met ervaring op het strand’, lacht De Gier. ‘Het is echt anders ondernemen, de logistiek, de aantallen, de instanties… Maar het is vooral geweldig. Met het mooie weer over het strand lopen, de zaak zien bruisen, dat is met weinig vergelijkbaar. Die vibe is geweldig.’ En hoe anders, nieuw en wennen het ook is, het eerste event zat er eind mei al op, terwijl Hudson Beach pas begin mei opende. ‘Dansfeest Sparkling was een evenement waar 1200 mensen op afkwamen. Dat was wel spannend hoor. Het was geweldig weer en dan een evenement opbouwen in de drukte van het strand is een behoorlijke uitdaging. Het was een geweldig succes en het volgende event staat eigenlijk alweer gepland: de Hudson to Hudson ride. Dat is een fietstocht en wandeling voor het goede doel die we voor het derde jaar organiseren. Deelnemers doen tijdens de dag verschillende Hudson vestigingen aan en de opbrengst gaat naar goededoelenorganisatie Team Westland.’